Lehdistö 2011

Espoolainen Robin Sario ajoi molempien päivien voittoon.
HanUA:N Mika Salo oli Raket 120 luokan yksilökisan ylivoimainen voittaja.

HangonLehti 13.10.2011

HanUA:n Mika Salo yksilökisan voittoon

Viime viikonvaihteessa ajettiin kaksipäiväiset harjoituskisat Silversandin karting radalla. SyysSurinat nimeä kantava kisa oli samalla kauden päätöskisa. Järjestelyistä vastasivat Hangon Urheiluautoilijat ry. yhdessä Speedmaker Oy:n Kari Vihreälehdon kanssa. Ennakkotiedoista poiketen viikonloppuna ajettiin yhdistetty KF6 ja Raket 85 luokka. Tämä luokka päätettiin yhdistä ja ajaa saman aikaan. Tämän lisäksi ajettiin Raket 120 tunnin kisan viimeinen osakilpailu sekä yksilökisa. Hankolaisittain kisa meni hyvin, sillä HanUA:ta edustava Mika Salo ajoi yksilökisan ylivoimaiseen voittoon.

JHT Racing tunninkisan voittoon

Lauantaiaamu startattiin käyntiin yhdistetyn KF6 ja Raket 85 luokan aika-ajoilla. Näiden tulosten perusteella paikka määräytyi kahden alkuerän kautta finaaliin. Yhteensä 14 kuljettajaa osallistui finaalilähtöön. Tämän lähdön voittoon ajoi Robin Sario Espoosta. Vasta kolme vuotta ajanut Robin kertoi aikaisempien kisojen tuoneen vaihtelevan määrän sijoituksia. Kaverin autoa kokeiltuaan, hänelle hankittiin oma auto. Karting harrastuksena on mukavaa ja siitä saa hyviä kavereita. Tulevaisuuden haaveena myös Robinilla on päästä ajamaan kuninkuusluokkaan eli Formula ykkösiin. Päivä päättyi Raket 120 tunnin kisan osailpaluun. JT Racing Jokelasta ajoi tämä kisan voittoon, voittaen samalla koko osakilpailun sarjan. 

Robin Sario molempien päivien ykkönen

Sunnuntaipäivänä vuorossa olivat yksilökisan kestävyysajot. KF6 ja Raket 85 luokan aika-ajot määräsivät lähtöjärjstyksen finaaliin. Mukana oli yhteensä 10 kilpailijaa. Tämän kisan voittoon ajoi jälleen Robin Sario. Molempien päivien voitto lämmitti kovasti Robinin mieltä. Pokaalit molemmissa käsissä olikin mukava jatkaa matkaa kotiin. Päivä päättyi Raket 120 luokan yksilökisaan johon osallistui yhteensä 20 kilpailijaa. Ennen sitä vuorossa olivat aika-ajot. Hankolainen Mika Salo kävi radalla ajamassa vain muutaman kierroksen ja se riitti finaalipaikan ykkösruutuun. Finaalilähdössä Mika Salo ajoi käytännössä alusta maaliin ykköspaikalla. Ainoastaan pieni pyörähdys edellä ajavalta hidasti matkantekoa mutta Mika pääsi jatkamaan kisaa. Vauhtiin päästyään meno jatkui tasaisen varmasti aina maaliviivalle asti. Tunnin ajon jälkeen Mika tuli maaliin yli puoli kierrosta edellä takana tulleisiin. Mikan kilpailutaktiikka olikin pitää nilkka suorana kaasulla loppuun asti. HanUA:n Mairon Lande sijoittui sijalle kahdeksan. Aika-ajojen lähtöpaikka oli viides mutta ketjujen irrottua ja niiden kiinnittämisen aikana sijoitus tippui. Tasainen ja hyvä ajo nosti kuitenkin sjoitusta muutaman pykälän. HanUA:n Toni Tilaeus lähti aika-ajojen yhdeksänneltä sijalta ja ajoi kisan samalla paikalla sijoittuen yhdeksänneksi. Ensi vuonna tarkoitus on tuoda hankoon useampi osakilpailu ja näin jakaa yhtestyötä seurojen kanssa. Järjestelyiltään kisa onnistui hyvi, säänkin suosiessa niin yleisöä kuin kilpailijoita.

Kilpailun tulokset näät Tuloksia osiosta.

Teksti ja kuvat: Jari Martiskainen

    

 

HanUA:n Urpo Ikonen (vas) ja Reino Lesonen palkittiin kultaisella ansiomitallilla työstään autourheilun saralla.

HangonLehti 01.12.2011

Liittokokous palkitsi hankolaisia

Hangon Urheiluautoilijat ry:n (HanUA) Urpo Ikonen ja Reino Lesonen edustivat AKK-Motorsport ry:n liittokokouksessa Finlandiatalolla Helsingissä viime viikonvaihteessa. Paikalla oli yhteensä parisataa edustajaa suomen eri autourheiluseuroista. AKK-Motorsport on suomalainen autourheilun kattojärjestö, joka edustaa Suomea kansainvälisessä autoliitto FIA:ssa. Liiton tehtävänä on mahdollistaa autourheilun harrastaminen suomessa.

Hankolaisia palkittiin

Kokouksen alussa jaettiin seurojen esityksestä AKK-Motorsportin myöntämät kultaiset ansiomitallit. Ansiokkaasta toiminnasta autourheilun saralta HanUA:sta palkittiin Urpo Ikonen ja Reino Lesonen. Molemmilla on takanaan pitkä autourheilutausta jo yli kolmenkymmenen vuoden takaa. Takana on niin ralli,- jokamies (jokkis) ja sprint-kisojen järjestelyjä sekä muita toimitsijatehtäviä. Urpo Ikonen on kunnostautunut kakkoskuljettajan (kartturin) tehtävissä viime vuosina.

-Monesti tuli kisaa tehtäessä että pitääkö tähän käyttää koko vapaa-aika. Kun kisa oli saatu päätökseen, tuli hyvä mieli. Heti ryhdyttiin anomaan uutta kisaa, muistelee Reino Lesonen kuluneita vuosikymmeniä.

Puheenjohtaja vaihtui

Kokouksen mielen kiintoisin vaihe oli puheenjohtajan vaali. Istuva puheenjohtaja Kari O. Sohlberg olisi ollut halukas jatkamaan seuraavan kaksivuotiskauden, mutta saikin vastaehdokkaan. Juhani Pakari oli tehnyt hyvän pohjatyön lähettämällä jokaiselle seuralle kirjeen. Äänioikeutettuja jäseniä oli yli kolmesataa ja ne jaetaan jäsenmäärän mukaan. Äänestyksessä Pakari sai yli kaksisataa ääntä Sohlbergin sataa ääntä vastaan, joten Pakari valittiin puheenjohtajaksi seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Hangon Urheiluautoilijat edustivat kahdella äänellä.

Teksti: Jari Martiskainen

Kuva: Reino Lesonen